Treceți la conținutul principal

BAC 2021 - Eu nu strivesc corola de minuni a lumii

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii

Poezia Eu nu strivesc corola de minuni a lumii reprezintă textul care deschide volumul de debut, Poemele luminii, al autorului Lucian Blaga. Simbolul central al poeziei și chiar al întregului volum este lumina, un element dominant pentru lirica lui Blaga. Întrucât poetul își exprimă în mod liber concepția literară, poemul Eu nu strivesc corola de minuni a lumii este inclus în categoria artelor poetice. Tema poeziei se poate rezuma la atitudinea pe care o are poetul în fața marilor taine ale universului, cunoașterea lumii în planul creației poetice putându-se realiza numai prin iubire.


Eu nu strivesc corola de minuni a lumii

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
şi nu ucid
cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc
în calea mea
în flori, în ochi, pe buze ori morminte.
Lumina altora
sugrumă vraja nepătrunsului ascuns
în adâncimi de întuneric,
dar eu,
eu cu lumina mea sporesc a lumii taină -
şi-ntocmai cum cu razele ei albe luna
nu micşorează, ci tremurătoare
măreşte şi mai tare taina nopţii,
aşa îmbogăţesc şi eu întunecata zare
cu largi fiori de sfânt mister
şi tot ce-i neînţeles
se schimbă-n neînţelesuri şi mai mari
sub ochii mei-
căci eu iubesc
şi flori şi ochi şi buze şi morminte.

(1919) 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

"Sania" de Ion Druţă

DESCARCA PDF SANIA Cînd într-o bună vreme nucul din faţa casei s-a uscat, moș Mihail și-a scos cîrja din tindă, și-a dat pălăria pe ochi și a început a se plimba în jurul lui de-ţi părea că-i numără crengile. I-a măsurat tulpina și din ochi, și cu șchioapa, a încercat de nu dă drumul la coajă și tocmai spre chindii, cînd ciubotele au început să i scapară cam grele, a pus cîrja la locul ei și a așezat pălăria omeneș­te. Pe urmă și-a zis în gîndul lui: — Am să fac o sanie. Sanie... Mare lucru-i o sanie. Așterni într-însa un covo­raș să n-o prindă răceala, arăţi cailor că n-ai uitat biciul acasă și te duci, că abia mai dovedește soarele să se ţină pe urma ta. Și abia atunci uiţi să-ţi numeri anii, și-ţi vezi iar prietenul pe care au început să ţi-1 fure drumu­rile, și pe pîrtia făcută de tine mulţi drumeţi își găsesc calea, și satul, și casa. O sanie — atîta îi trebuie omului și iar e om. Numai să-i faci o sanie pe care au visat-o toţi lemnarii de pe lume cîţi au fost, o sani

Enigma Otiliei Rezumat Detaliat (pe capitole)

+ La începutul lunii august, Olimpia, cel mai mare copil al Aglaei îşi face apariţia acasă împreună cu Stănică, concubinul ei, cu care are un copil. Simion nu-şi recunoaste fiica şi refuză să-i dea o casă de locuit şi zestrea sa. + + Stănică, prin minciuni şi scrisori adresate domnului Pascalopol cum că se împuşcă, reuşeşte să strângă ceva bani de la toţi şi să-l înduplece pe Simion cu motivarea că mai are câteva luni de trăit,să-i dea zestrea Olimpiei. + + La invitatia lui Pascalopol,Felix si Otilia se duc la moşia acestuia,unde tinerii profita de timpul petrecut impreuna,iar după două săptămâni revin acasă. + + Între timp, fiul Olimpiei şi al lui Stănică, Aurel Raţiu, moare, iar tatăl înduioşat îi publică în ziar decesul amintind toate rudele, în speranţa de a obţine cât mai mult sprijin financiar. + + Stănică este interesat de averea lui mo

Elementele subiectului .

1. Expoziţiunea (expoziţia) - reprezintă punctul iniţial al acţiunii , momentul în care cititorul află "cine , unde , când " va participa la acţiunea lucrării . În dependenţă de volumul textului variază şi volumul expoziţiunii . Expoziţiunea reprezintă primul element al subiectului , dar nu întotdeauna este plasată la începutul textului . 2. Intriga  Reprezintă situaţia ce generează apariţia conflictului literar . 3. Desfăşurarea acţiunii . Reprezintă notarea în ordinea cronologică a tuturor acţiunilor care preced  punctul culminant . Este cea mai voluminoasă parte . 4. Punctul culminant - conflict atinge cota maximă . 5. Deznodământul - rezolvarea conflictului .